måndag 8 mars 2010

Tänka för att det är roligt eller för att det ska BLI roligt

Om man inte tycker tänkandet är roligt så kanske man ska använda tänkandet för att det ska bli roligt. Hur då menar jag? Jo, att använda tänkande och kreativitet för att sånt man inte tycker är roligt ska bli roligt eller åtminstone roligare.

Städning!

Hur många tycker egentligen att det är roligt? Jag tycker inte det men ändå gör jag det när det behövs. Ofta tycker min sambo att det behövs tidigare är jag tycker det så det är en annan historia och lyssnar jag av bekantskapskretsen så verkar vi inte vara ensam om den historian heller. Men hur gör man för att det ska bli roligt? Går det överhuvudtaget! Kjell Enhager beskriver situationen och ett sätt att se på den i sin Jag AB. Han frågar sin fru vad som gör att hon tycker om att dammsuga för att få reda på hur hon tänker och kanske kunna "stjäla" metoden. Och svaret blev att hon tänker på hur fint det blir när det är klart. Den metoden funkar inte så bra för mig eftersom jag ofta inte ser att det behövdes från början. Så skillnaden är inte så dramatisk som jag skulle behöva att den blev för att metoden skulle funka för mig. Men finns det andra sätt?

Det kanske behövs en ny idé. En ide definierar Fredrik Härén som "två tidigare kända saker som kopplas ihop på ett nytt sätt". Kika gärna på hans intressanta youtube-klipp om idéer, kreativitet och vad som händer i världen från kunskapens dag 2008, del 1 och del 2. Om man tar dammsugaren och försöker hitta någon ny idé kring den för att göra dammsugandet roligare, vad skulle det kunna bli av det?

I stället för att göra dammsugning roligt, kanske man ska göra dammsugaren rolig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar