onsdag 11 december 2013

Saffransvaniljkaka, enkelt och gott


Fyllde år häromdagen och behövde nåt gott och snabblagat till fikat. Har börjat uppskatta sverigekakan (vaniljdränkt sockerkaka) väldigt men har plötsligt fått väldans svårt att få sockerkaka att jäsa upp och stanna uppjäst när den är klar och sen är ju inte sverigekakan så värst julig så här i december, så jag behövde ett alternativ. I fjol hittade jag ett recept, på det i numera i vardagen så självklara nätet, på en röra-ihop-sockerkaka som var både lättlagad och god och den blev riktigt julig med en påse saffran i smeten. I år var det lögn i ...*censur*... att hitta tillbaks till det receptet, så helt plötsligt blev goda råd dyra.


Efter en miljard försök att hitta fjolårets recept (tror den hette 5-minuterskaka eller nåt sånt), som jag naturligtvis i min enfald inte sparade ner, för inget försvinner ju nånsin från nätet! Hittade en annan röra-ihop-kaka som jag förstorade receptet lite på och saffranifierade. Resultatet blev en mer kompakt och plattare kaka, men hur kul är det med nästan lika kaka som förra året? Hur skulle den smaka med sverigekakans vaniljindränkning? Kokade ihop en sats vaniljsåskräm, delade kakan och smetade på krämen och lade locket på över natten. Liten chansning att inte provlaga kakan innan jag skulle bjuda på den, men jag tycker om att leva lite farligt (hahaha, herre gud vad löjligt det lät i det här sammanhanget då :-) tror jag tog i så det kom i brallorna). Men lika vis som Labolina, så måste det ju bli något gott av det om man blandar saker som är goda var för sig! Blev det nå gott då?


Gudomligt….


Här kommer receptet på Magnus Saffransvaniljkaka så som jag gjorde den om ni vill prova:


Kakan
150 g smält smör (smör är ju gottast men margarin funkar naturligtvis också)
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
3 ägg
1 pkt saffran (0,5 g)


Vaniljsåskrämen
125 g smör (ja eller margarin om man vill det då)
1 dl grädde, gräddmjölk eller mjölk (gissa vilket som blir godast, men låt bli lättmjölk om det ska bli nå krämigt överhuvudtaget)
3 msk vaniljsocker


Garnering
Florsocker


På med ungen på 175 grader. Rör ihop det torra, rör ner äggen och rör sist i det smälta smöret. Smörj och bröa en rund 24 cm form (springform är kanon, då kan man få tillbaka kakan i formen så inte såskrämen smiter ut längs kanten). I med smeten och in i ugnen i en halvtimme ungefär, prova med sticka. Ut med kakan.
Rör ihop ingredienserna till såskrämen och låt koka minst 2 minuter och tills den är lagom tjock (det är inte så noga bara det är längre än 2 minuter). Den tjocknar mer och mer ju längre den får koka, min fick småputtra knappt 10 minuter innan jag var nöjd. Låt såskrämen svalna lite. Dela kakan (på platten), bre på krämen och lägg på locket. Låt stå över natten i kylen. Pudra på florsocker med en te-sil innnan servering och sen är det bara att njuta!

Försök att låta bli att äta upp hela den som kan ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar