måndag 6 februari 2012

Låtsaslandena

Min son har kommit i den ålder då han frågar väldigt mycket och vill veta sånt som inte pappor och mammor heller vet. Han har upprepade gånger undrat hur stor rymden är och vad som finns bortanför rymden. Pappa svarar sanningsenligt att det vet inte pappa och det är det ingen annan heller (vad pappa vet). Han låter sig inte nöjas med det så nu han har kommit på hur det ligger till. Senaste gången har frågade mig för att se om jag kommit på det så replikerade han.
- JAG vet vad som finns ovanför rymden pappa.
- Jaså, vad då?
- Låtsaslandena finns där!

Gulligt tänkte jag först. Men tanken är ganska intressant och så inte dum ändå...

En idé är två stycken kända saker som kombinerats på ett nytt sätt, säger Fredrik Härén i föreläsningarna från kunskapsdagarna (finns på youtube). Konsekvensen av tanken är att ingenting är helt nytt. Om det stämmer, var kommer då inspirationen till alla låtsasvärldar som dyker upp i litteratur, bild och film ifrån? Skulle dessa låtsasvärldar kunna existera någonstans utanför vår egen begreppssfär? Kan det vara så att författaren/konstnären/filmskaparen får en glimt av något som vi andra inte ser? En inspiration från något som han/hon ser eller inte ser men ändå inspireras av. En ögonblicksbild av en värld bortanför vår egen och utanför vårt eget kända universum.

Någonstans där ute...

i låtsaslandena!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar